۱۳۹۳ آبان ۲۹, پنجشنبه

یک روز از زندگی در کره شمالی





پیشتر در این وبلاگ مستندی دربارهٔ کره‌ٔ شمالی معرفی شد که ساخت شبکهٔ نشنال جئوگرافیک بود. برای ساخت آن مستند یک گروه فیلمبردار در قالب همراهان یک پزشک جراح وارد کره شمالی شده بودند و پس از بازگشت، با تصاویر گرفته شده آن مستند را ساختند. مستند یک روز از زندگی در کره شمالی اما با اجازهٔ دولت کرهٔ شمالی توسط مستندساز هلندی پیتر فلری (در سال ۲۰۰۴، پیش از مرگ کیم جونگ ایل) در کره تصویربرداری و ساخته شده. از این رو می‌توان تفاوت‌های این دو نوع مستند را پیشاپیش حدس زد.
در این مستند، یک روز از زندگی اعضای یک خانواده نشان داده می‌شود: صبحانه را همه دور هم می‌خورند، کودک به کودکستان می‌رود، پدر به دانشگاه و مادر به کارخانهٔ نساجی. فیلم حاصل کنار هم قرار دادن برش‌های زندگی این افراد در طول روز است. شب همه به خانه می‌آیند و ما شاهد صحبت‌های پدربزرگ و عروس خانواده هستیم. فیلم روایتگر ندارد و تنها بیننده همراه دوربین این‌سو و آن‌سو می‌رود و ناظر زندگی این خانواده است. اشارهٔ مستقیمی هم به حکومت نمی‌شود، جز یکی-دو خبر رادیویی در پس‌زمینهٔ فیلم، و تصاویری از رهبر عزیز در پایان مستند که همچون برادر بزرگ در قاب تلویزیون نشان داده می‌شود.
تعدادی از منتقدان و بینندگان این مستند را پروپاگاندایی محض دانسته‌اند: با میز صبحانه‌ای مملو از انواع خوردنی‌ها شروع می‌شود، مرد در دانشگاهی شیک و با امکانات درس می‌خواند، زن با مترو سر کار می‌رود، با سرودی میهنی کار را شروع می‌کند و با آوازی در وصف رهبر عزیز کیم جونگ ایل به پایان می‌رساند، بچه‌ها در کودکستان با روحیهٔ مردمی رهبر عزیز آشنا می‌شوند و مقابل عکسش تعظیم می‌کنند و ... . اما از نگاهی دیگر، شاید این مستند بیش از مستندهای انتقادی صریح با روایتگری‌های آتشین، نشانگر چگونگی زندگی تحت یک حاکمیت خودکامه باشد. بیننده می‌داند که فیلم با تأیید حاکمیت کره شمالی ساخته شده، در نتیجه همه چیز به بهترین نحو از دید او نشان داده شده است. با این وجود در همین چهرهٔ دستکاری شده نیز می‌شود دید در این سیستم آدم‌ها چطور تربیت می‌شوند. شعرخوانی مادر و کودک در مورد امریکایی‌های بیچاره و مدیحه‌خوانی و منچ بازی در محیط کار روی صفحه‌ای با نقش موشک حامل بمب، به پدربزرگی ختم می‌شود که می‌گوید به نوه‌اش نفرت از امریکایی‌ها را آموخته است. نسل از پس نسل، چرخه‌ای که تکرار می‌شود. در محیط کار هر روز سخنرانی می‌شود، گزارش داده می‌شود و از همه چیز یادداشت برداشته می‌شود. همه می‌روند روی نمودار. ورزش صبح و آواز عصرگاهی همه در باب مبارزه و رهبر عزیز است. آدم‌هایی تهی شده از خود و پر شده از آرمان حزب. خالی شده از فردیت، و مملو از ذهنیت واحد دیکته شده. حقیقتی که تمام آن لاپوشانی‌ها و بزک‌ها از پوشاندن آن ناتوان است، چرا که یک سخن، تنها یک سخن در میانه نیست...




تماشای آنلاین با زیرنویس فارسی




دانلود زیرنویس فارسی
سایت subscene
سایت 4shared


دانلود فیلم (فایل تورنت):
سه نسخه از این فیلم توسط تورنت قابل دانلود است:
نسخه ۶۹۷ مگابایتی، سایت 4shared

نسخه ۶۹۸ مگابایتی، سایت 4shared

نسخه ۶۹۹ مگابایتی، سایت 4shared



دانلود فیلم (قطعات برش خورده):
قطعات برش خوردهٔ این فیلم (نسخهٔ ۶۹۹ مگابایتی با فرمت rar) از سایت 4shared قابل دانلود است. قسمت‌های مختلف را دانلود کرده و سپس ۱۴ قطعه را سر هم کنید.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر