۱۳۹۳ فروردین ۲, شنبه

سایهٔ کتاب مقدس (۲۰۰۷)

مجسمهٔ صفرمراد نیازف


صفرمراد نیازف، از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ سمت دبیرکل حزب کمونیست جمهوری خودمختار ترکمنستان را به عهده داشت. پس از فروپاشی شوروی در ۱۹۹۱ و استقلال ترکمنستان، او از سوی رهبر شوروی به عنوان نخستین رییس‌جمهور ترکمنستان منصوب شد. هشت ماه بعد، در انتخاباتی که نیازف تنها نامزد آن بود، ۹۹٫۵٪ آراء را از آن خود کرد و طبق قانون اساسی برای پنج سال رییس‌جمهور ترکمنستان شد. سال بعد او خود را ترکمنباشی (رهبر تمام ترکمن‌های جهان) نامید. در سال ۱۹۹۴ طی یک همه‌پرسی، این بار ۹۹٫۹٪ مردم به تمدید هشت سالهٔ ریاست‌جمهوری او تا سال ۲۰۰۲ رأی دادند. در سال ۱۹۹۹ مجلس او را رییس‌جمهور مادام‌العمر ترکمنستان نامید و خیال همه را راحت کرد. این مجلس تنها یک هفته قبل از این اقدام شروع به کار کرده بود و نمایندگان آن از سوی نیازف دستچین شده بودند. از آن پس اقدامات نیازف در گسترش کیش شخصیت خود تشدید شد: تصویر او همه جا، از دیوارهای شهر و لوگوی تلوزیون ملی  تا روی اسکناس‌ها و شیشه‌های ودکا را پر کرد، مجسمه‌ای طلاپوش و ۱۵ متری از او در شهر نصب شد، نام ماه‌های سال و روزهای هفته طبق نظر او تغییر کردند، نام مدرسه‌ها و فرودگاه‌ها به نام او و اعضای خانواده‌اش نامیده شدند و کتاب روحنامه با تأثیر و تبعاتی عمیق بر کشور و زندگی مردم منتشر شد.

مجسمهٔ روحنامه

نیازف روحنامه را در ۲۰۰۱ منتشر کرد. روحنامه کتابی‌ست شامل پند و اندرز، شعر و قصه، تجلیل از خود کتاب، مباحث تاریخی، زندگی‌نامهٔ نیازف و چیزهای دیگر که همه محل اختلاف و مورد انتقاد و استهزاء هر کسی‌ست که اندک اطلاعاتی در این موضوعات دارد. کتاب ابتدا در مدارس تدریس شد، سپس برای استخدام در سازمان‌ها و حتی گرفتن گواهینامهٔ رانندگی مورد امتحان قرار گرفت و پس از آن در هر زمینه‌ای حضور پیدا کرد: دانشگاه روحنامه تأسیس شد، کنفرانس بین‌المللی روحنامه برگزار شد، مجسمه‌هایی از کتاب ساخته شد، نسخه‌ای از آن در مدار زمین قرار گرفت و ماه سپتامبر به ماه روحنامه تغییر نام یافت. روحنامه در ترکمنستان منزلتی همچون قرآن یافت. نوشته‌های آن را در کنار آیات قرآن بر دیوار مساجد نوشتند و هنگام سوگند رسمی به هر دو کتاب سوگند یاد کردند. نیازف در ۲۰۰۶ اعلام کرد که هر دانش‌آموزی که روحنامه را سه بار بخواند، مستقیماً به بهشت می‌رود. جلد دوم روحنامه در ۲۰۰۴ منتشر شد.
از سوی دیگر پس از استقلال ترکمنستان، نظر شرکت‌های بزرگ غربی به منابع عظیم گاز و نفت ترکمنستان جلب شد. از آنجا که کشور نه طبق قوانین و منافع مردم، که طبق میل شخصی رییس‌جمهور مادام‌العمر و همچون ملک شخصی او اداره می‌شد، تجلیل و تقدیس روحنامه و ترجمه‌اش به زبان‌های دیگر راهی شد برای نزدیک شدن شرکت‌های خارجی به رییس‌جمهور و عقد قراردادهای بزرگ و  پرسود. یک خودکامه منافع ملت را چنین بر باد می‌دهد. این داستان عجیب و غم‌انگیزی‌ست که مستند سایهٔ کتاب مقدس به آن می‌پردازد.

هشدار: فیلم تا حدودی کسل‌کننده است. البته هر مستندی به صرف مستند بودنش قدری کسل کننده است و کسی که مستند می‌بیند قاعدتاً مقصودش سرگرمی نیست، اما موضوع در مورد این مستند قدری جدی‌تر است. شاید بخاطر زبان غیرانگلیسی راوی و خصوصاً لحنش باشد. از سوی دیگر این مستند از نظر وسعت در تحقیق و شیوه‌های آن کم‌نظیر و مثال‌زدنی‌ست. نترسیدن، جسارت و سماجت کارگردان و همکار وکیلش در پیداکردن سرنخ، پیگیری کردن آن، پرسیدن و جواب کشیدن نه فقط برای یک مستندساز، که برای هر روزنامه‌نگار و خبرنگاری آموزنده است.

*با تشکر از «روسلان توهباتولین» بخاطر کمک‌هایش در تکمیل و بروزرسانی اطلاعات اضافه شده در پایان فیلم


تماشای آنلاین با زیرنویس فارسی



دانلود زیرنویس فارسی
سایت subscene
سایت 4shared


دانلود فیلم (قطعات برش خورده):
قطعات برش خوردهٔ این فیلم (با حجم ۶۵۶ مگابایت و فرمت rar) از سایت 4shared قابل دانلود است. ۱۴ قطعه را دانلود کرده و سر هم کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر